Zandvoort: de nazi’s voor de gek gehouden

Gepubliceerd op Auteur: ziggyziggyziggyEen reactie plaatsen
Op 7 augustus 1948 werd de eerste autorace gehouden op het circuit in de Zandvoortse duinen. Bijna zestig jaar en 30 Formule 1 GP’s later is het circuit nog steeds befaamd en geliefd door internationale coureurs, maar het ontstaan van het circuit is een verhaal apart.

In 1939 werd er al geraced in de badplaats Zandvoort. Met dank aan burgemeester Van Alphen werd er een circuit neergelegd in het noorden van het stadje, over de Vondellaan en de Van Lennepweg. Op 3 juni vonden een aantal toerwagenraces plaats, maar het hoogtepunt was een demonstratie van Manfred von Brauschitsch in een Mercedes W154.

De races op het tijdelijke stratencircuit waren de opmaat voor de bouw van een permanente racebaan in de duinen. Het plan omvatte een baan die zich slingerde door een nieuw aan te leggen park, geflankeerd door aan te planten bossen. De plannen werden echter gedwarsboomd door de Duitse invasie in 1940.

Van Alphen liet zich echter niet tegenhouden door de Duitse bezetting en besloot van de nood een deugd te maken. Het gebied waar het circuit moest komen, was al bouwrijp gemaakt, zij het door de sloop van een deel van Zandvoort om te voorkomen dat de geallieerden het strand konden gebruiken als landingsplaats. De burgemeester wist de Duitsers om de tuin te leiden en vertelde dat hij het gebied wilde veranderen in een Paradestraße om na de oorlog de overwinnaars te eren.

De Duitsers geloofden Van Alphen en besloten om het grootste deel van de Zandvoortenaren niet te deporteren, maar aan het werk te zetten om Van Alphen’s plan ten uitvoer te brengen. Zo werden de grootste puinhopen opgeruimd en werd de fundering voor de paradeweg gelegd. Het werk kon niet worden afgemaakt toen Nederland werd bevrijd en alle mogelijke middelen moesten worden aangewend voor de wederopbouw.

De gemeente Zandvoort besloot het heft in eigen handen te nemen en samen met de Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC) en de Koninklijke Nederlandsche Motorwielrijders Vereniging (KNMV) het circuit af te maken. Het ontwerp van de baan werd neergelegd in samenwerking met voormalig Le Mans-winnaar Sammy Davis en in de zomer van 1948 was het circuit een feit.

De eerste autorace werd gehouden op 7 augustus van dat jaar, met een scala aan internationaal bekende coureurs en merken. De hoofdrace werd na een fantastisch duel gewonnen door prins Bira in een Maserati 4CL. Van Alphen was toen al met pensioen, maar ter ere van zijn dappere werk is het asfalt van het gehele circuit officieel Burgemeester Van Alphenweg gedoopt.

oorspronkelijk gepubliceerd op http://sport.fok.nl/nieuws/310874

CC BY-NC-SA 4.0 This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Geef een reactie