Schumacher op Silverstone: rode en zwarte vlaggen

Gepubliceerd op Auteur: ziggyziggyziggyEen reactie plaatsen
Komende zondag wordt de Grand Prix van Engeland verreden op het circuit van Silverstone en voor het eerst sinds jaren is Michael Schumacher niet de gedoodverfde favoriet voor de overwinning. De Duitser heeft de Engelse race nu drie keer gewonnen, maar de races van Schumacher op Silverstone waren niet altijd makkelijk en de Duitser lijkt wat te hebben met de vlaggen van de Engelse baanposten.

In 1994 heeft Schumacher zijn eerste echte kans om de Engelse Grand Prix te winnen. Hij kwalificeert zich op de tweede plaats, achter rivaal Damon Hill, maar verknalt het al in de formatieronde. Terwijl de wagens hun banden warmrijden, schiet Schumacher met flinke snelheid aan Hill voorbij. Twee bochten later lijkt hij zich bewust van zijn fout en laat hij Hill weer voorbij, maar al snel in de race wordt hem een stop-and-go-penalty toebedeeld. De raceleiding stelt het team hiervan op de hoogte, wiens verantwoordelijkheid het is om de coureur naar binnen te halen.

Schumacher rijdt echter door. Zeven ronden later wordt de zwarte vlag getoond aan de Duitser. Opnieuw rijdt Schumacher door, ook als een ronde later nogmaals de zwarte vlag wordt getoond. Hij zou later verklaren de zwarte vlag niet te hebben gezien. In de pitstraat wordt er heftig gediscussieerd tussen de raceleiding en het Benettonteam, maar uiteindelijk komt Schumacher toch binnen voor zijn straf. Hij rijdt de race uit, maar wordt achteraf gediskwalificeerd en krijgt direct ook een schorsing van drie races aan zijn broek.

De drie volgende jaren valt Schumacher uit, maar in 1998 weet hij dan toch eindelijk de Engelse Grand Prix te winnen. Maar ook dit keer is zijn gedrag voer voor de criticasters. Halverwege de race wordt vanwege zware regenval de Safety Car ingezet. Inhalen is verboden tijdens zo’n gele-vlag-situatie, maar Schumacher passeert zijn voorganger en krijgt opnieuw een stop-and-go-penalty. De straf wordt echter pas een paar ronden voor de finish uitgedeeld, dus zo kan het gebeuren dat de Duitser in leidende positie aan het einde van de laatste ronde de pits opzoekt om zijn straf te ondergaan.

Terwijl Schumacher in de pits de finish passeert, krijgt op de baan Mika Häkkinen als eerste het zwart-wit-geblokt te zien. Schumacher stopt bij zijn team, wacht tien seconden en rijdt de pits weer uit. Niemand weet wie nu de race heeft gewonnen, maar op het podium verschijnt een grijnzende Schumacher. Uiteindelijk werd hem de winst toebedeeld door de stewards, die na de race hun vergunningen mogen inleveren omdat ze de penalty voor de Duitser veel te laat hadden uitgedeeld.

Ook de race van 1999 had Schumacher beter op de vlaggen kunnen letten. Bij de start blijven twee wagens op de grid stilstaan. Omdat de marshalls de auto’s niet op tijd weg kunnen krijgen, wordt de wedstrijd stilgelegd. Terwijl alle baanposten de rode vlag tonen aan de coureurs, probeert Schumacher zijn teamgenoot te passeren voor de derde plaats. Hij komt naast Irvine, maar schiet daarna met hoge snelheid rechtdoor de bandenstapels in. Hij raakt de vangrails achter de bandenstapels, breekt een been en is uitgeschakeld voor het grootste gedeelte van het seizoen.

Ondanks het winnen van alle wereldkampioenschappen sinds 2000, ziet Schumacher ook in deze laatste jaren vaak de winst op Silverstone aan zijn neus voorbij gaan. Twee maal moet hij McLaren voor zich dulden en hij moet zelfs een keer de overwinning aan zijn teamgenoot Barrichello laten. Zijn laatste overwinning, vorig jaar, is zelfs niet zeker tot aan de finish, opnieuw door een Safety Car-situatie. Hij finisht met Räikkonen en Barrichello in zijn kielzog.

Ook dit jaar zijn de kansen voor een Duits/Italiaanse overwinning in Engeland niet groot. Ferrari presteert al het hele jaar beneden verwachting en de rivalen lijken er weer met de beker vandoor te gaan. Wellicht dat een nieuwe manier van creatief omgaan met de vlagsignalen van de marshalls een oplossing biedt?

oorspronkelijk gepubliceerd op http://sport.fok.nl/nieuws/299001

CC BY-NC-SA 4.0 This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Geef een reactie