Brokkenpiloot Jos

Gepubliceerd op Auteur: ziggyziggyziggyEen reactie plaatsen
Christijan Albers’ positie bij het Spykerteam wankelt en de media zijn er als de kippen bij om hem naar voren te schuiven als een brokkenpiloot die dit seizoen niets waarmaakt. Uiteraard is dan al snel de link gelegd met Jos Verstappen, die een imago heeft van grindbakcoureur.
Al in zijn debuutjaar 1994 werd Jos Verstappen door zijn landgenoten bekritiseerd om zijn vermeende uitstapjes door de grindbakken. De 107 races die de Nederlander reed in de Formule 1, hebben dat beeld alleen maar versterkt. Maar is Verstappen wel een brokkenpiloot, of zijn zijn escapades meer het gevolg van domme pech? En is de Nederlander eigenlijk wel zo vaak in de grindbak terechtgekomen?

We beginnen uiteraard in 1994, toen Verstappen debuteerde bij Benetton. Van de tien races die hij toen reed, heeft hij er vier uitgereden. Vier keer eindigde zijn race in de grindbak, waarvan drie keer door zijn eigen schuld. In de Grand Prix van Italië werd hij van achter aangereden, in Duitsland viel hij uit door de beroemde pitbrand en in zijn debuutrace was hij het slachtoffer van een megacrash, die werd veroorzaakt door een onvoorzichtige Eddie Irvine, die door de FIA hiervoor zelfs drie races werd geschorst. Omdat het zijn eerste jaar was, konden de meeste ritjes door de grindbak worden verklaard door zijn onervarenheid met het materiaal of de circuits. Daarnaast wist de Nederlander wel drie keer in de punten te rijden, waaronder tweemaal op een derde plaats.

 
Het jaar erop reed Verstappen slechts vijf wedstrijden voordat het Simtekteam de strijd moest staken. Hij wist slechts één maal te finishen en viel verder alleen uit door defecte versnellingsbakken en koppelingen.

In 1996 reed Verstappen wel een volledig seizoen van zestien wedstrijden, waarin hij maar liefst twaalf keer uitviel. Drie keer kon de non-finish aan de Nederlander zelf worden toegeschreven: in Monaco koos hij voor droogweerbanden op een vochtige baan, in Spanje spinde hij zonder aanwijsbare reden en in Duitsland mislukte een uitremactie op Johnny Herbert. Een enorme crash op Spa-Francorchamps werd veroorzaakt door het gaspedaal dat open bleef staan. Verder viel hij zes keer uit door mechanische pech en werd hij op Imola de pits uitgestuurd terwijl er nog getankt werd.

 
Het jaar erna wist Verstappen in acht races de wagen aan de finish te brengen. Slechts één race, in Australië, belandde de Nederlander in de grindbak door een eigen fout. Acht keer liet de Tyrrell hem in de steek, waaronder in de Argentijnse Grand Prix, toen een schitterende inhaalrace werd afgebroken door problemen met de benzinedruk.

1998 begon zonder stoeltje, maar halverwege het seizoen mocht hij instappen bij het team van Jackie Stewart. Dat hij slechts drie keer finishte in negen races, was compleet te wijten aan opgeblazen motoren en weigerende versnellingsbakken.

Het volgende team voor Verstappen was Arrows. De Nederlander wist in 2000 zeven keer over de lijn te komen, waarvan twee keer in de punten. Slechts één uitval kon worden toegeschreven aan de coureur: toen hij in Duitsland spinde. In 2001 kwam Verstappen zelfs twaalf keer voor in de lijst van gefinishte coureurs en het ongeluk met Montoya, waarbij de Nederlander, na op een ronde te zijn gezet, op de leider reed, was de enige keer dat er twijfel bestond over de schuldvraag.

 
Verstappen’s Formule 1-carrière eindigde in 2003 bij Minardi. In de beroemde regenrace op Brazilië werd ook hij onderdeel van de peperdure parkeerplaats in bocht drie, waar bijvoorbeeld Michael Schumacher en Jenson Button al de strijd hadden moeten staken. Tien keer haalde hij de eindstreep, vijf van de zes DNF’s werden veroorzaakt door het materiaal.

Samenvattend kunnen we dus concluderen dat Verstappen weliswaar in 58 van zijn 107 wedstrijden is uitgevallen, maar dat slechts tien keer de non-finish door de coureur voorkomen had kunnen worden. Van de ruim honderd races eindigden er tien in de grindbak, maar slechts zes keer daarvan kon de schuld bij de coureur worden neergelegd. Geen slecht resultaat, zeker niet gezien het soms erbarmelijke materiaal dat Verstappen kreeg toebedeeld.

NB: In dit oordeel zijn alleen de wedstrijden in ogenschouw genomen. Trainingen zijn vaak slecht gedocumenteerd en beschreven, waardoor het ondoenlijk is om uit te zoeken wat er in die sessies allemaal mis zou zijn gegaan. Daarnaast zal het beschreven imago van Verstappen voornamelijk zijn ontstaan door zijn gedrag tijdens de races, die immers veel beter bekeken werden dan de andere sessies.

 
oorspronkelijk gepubliceerd op http://sport.fok.nl/nieuws/322390

CC BY-NC-SA 4.0 This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Geef een reactie